Fodersnack...

Imorgon kommer lilla Snerra att bli vår och på lördag flyttar vi (hem) till Stålebo. Ska bli så himla härligt att komma tillbaka dit med en egen liten häst :D
Eftersom vi flyttar dit har jag och mamma suttit och snackat foder (samtidigt som jag pluggar på andra världskriget), vad vi ska ge för något och hur mycket hon ska få. Nu äter hon 5 kg hö om dagen, men det känns ganska lite, när man tänker på att tarmarna måste vara igång. Problemet är bara att hon blir så tjock och med tanke på att hon har lite ledproblem är inte det så bra... Sen är det höet de har på stålebo just nu lite proteinfattigt och då är frågan vad man ska ge hästen då. Många där uppe ger lusern och det verkar bra, det enda som kan vara då är att det innehåller mer energi än KRAFFT Muskel (en pellets med koncentrerad energi).
Blir så förvirrad i denna värld av foder, alla säger olika. Läste på någon sida att man kunde ge hästen soja, något jag aldrig hört förut :o Även linfrön ska innehålla mycket protein och det ska tydligen vara bra för magen och för eksemhästar (hon har inte eksem, men i förebyggande syfte?)
Får se vad vi ger, hon måste ha lite mer hö i alla fall då man ska ge 2 kg på 100 kg kroppsvikt och hon väger ca 350 kg så 5 kg om dagen är för lite (om man ska lita på nätet...). Någon som kan något om foder får gärna ge mig lite tips! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0